Za varno digitalno prihodnost je nujno sodelovanje vseh deležnikov
Združenje bank Slovenije je skupaj z Upravo kriminalistične policije, Filozofsko fakulteto, Zvezo potrošnikov Slovenije ter slovenskimi bankami in hranilnicami pripravilo novinarsko konferenco, na kateri so poudarili, da je učinkovita obramba pred spletnimi prevarami mogoča le s sodelovanjem vseh deležnikov – od uporabnikov do državnih institucij. Dogodek je potekal v okviru oktobra, ki je posvečen kibernetski varnosti.
Direktorica Združenja bank Slovenije mag. Stanislava Zadravec Caprirolo je poudarila, da digitalizacija prinaša koristi, a tudi nova tveganja. Po njenem mnenju kibernetska varnost ne more biti zgolj odgovornost posameznika, temveč mora temeljiti na sodelovanju bank, izobraževalnih ustanov, policije, potrošniških organizacij in države.
Zbrane številke kažejo, da so spletne prevare vse pogostejše in bolj prefinjene. Mag. David Gracer iz Uprave kriminalistične policije je povedal, da je bilo od leta 2020 prijavljenih več kot 8.000 primerov z več kot 130 milijoni evrov škode. Najpogosteje gre za investicijske prevare, zlorabe kartičnih podatkov in t. i. phishing.
Psihološke vzvode, ki jih napadalci izkoriščajo, je predstavila dr. Melita Puklek Levpušček. Izpostavila je, da ljudje pogosto nasedejo prevaram zaradi kombinacije zaupanja, utrujenosti in miselnih bližnjic. Posebej ranljivi so mladi, ki so močno pod vplivom družbenih omrežij.
Po podatkih Evropske komisije so se poskusi digitalnih prevar v letu 2024 v EU povečali za 43 odstotkov, uporaba socialnega vplivanja pa za kar 77 odstotkov. Aleš Ritonja iz OTP banke je ob tem poudaril, da zgolj tehnična zaščita ne zadostuje – ključna je tudi informiranost in preventivno delovanje.
Tanja Piškur iz Zveze potrošnikov Slovenije je opozorila, da morajo potrošniki imeti na voljo jasno pot do pomoči, ko pride do zlorab, saj varnost ne more temeljiti le na znanju posameznika, temveč mora biti sistemsko urejena in dostopna.
Sklepna misel vseh sodelujočih je bila jasna: za večjo kibernetsko odpornost družbe je nujno stalno sodelovanje vseh deležnikov, redna izmenjava informacij in celovito izobraževanje javnosti. Kampanja »Pazi.se – Izobrazi.se«, ki jo banke že izvajajo, po mnenju Združenja bank Slovenije potrebuje širitev v nacionalni okvir, saj gre za skupno odgovornost vseh.